17 zł
Samoocena pracy bibliotekarza powinna być w miarę możliwości obiektywna. Bibliotekarz szkolny musi bowiem doskonalić jakość swojej pracy z dziećmi i młodzieżą. Od jego zachowania, postawy i stosunku do uczniów zależy, czy czytelnicy będą chętnie korzystać z zasobów bibliotecznych i rozwijać swoje czytelnicze zainteresowania.
Dobry bibliotekarz musi poznać dziecko, aby nawiązać z nim relację. Jeśli prezentuje odpowiednią postawę i jest w stanie nawiązać taki kontakt z uczniem, stworzy w bibliotece atmosferę sprzyjającą rozwijaniu czytelnictwa.
Spis treści:
ToggleSamoocena pracy bibliotekarza ma kilka funkcji. Pierwszą z nich jest uświadomienie pracownikowi biblioteki szkolnej, jaką rolę pełni, jakie ma kompetencje i umiejętności, na jakim poziomie realizuje powierzone mu zadania.
Autorefleksja ma działać motywująco, prowadzić do samorozwoju i samorealizacji, wskazywać problemy, nad którymi trzeba pracować. Po drugie, samoocena pomaga także przełożonym. Dzięki niej mogą oni lepiej wykorzystać potencjał pracowników, planować ich rozwój zawodowy, szkolenia.
Samoocena pracy nauczyciela bibliotekarza jest narzędziem doskonalenia zawodowego. Ponieważ to bibliotekarz stanowi niejako wizytówkę biblioteki, jego postawa decyduje o tym, czy uczniowie będą często ją odwiedzać.
Na tę postawę składa się z kolei zarówno przygotowanie merytoryczne, jak i usposobienie. Autoewaluacja ma pomóc więc ustalić dalszą drogę rozwoju zawodowego bibliotekarza i ocenić jakość jego pracy.
Samoocena pracy nauczyciela bibliotekarza musi być rzetelna. Aby tak się stało, przygotowując ją, nauczyciel powinien być w stanie rozdzielić ocenę swojej pracy pod kątem jej znaczenia dla niego i dla samej szkoły.
Pracę nauczyciela należy oceniać z perspektywy wymagań, jakie pedagogowi stawiają zwierzchnicy. W przeciwnym razie podejmowane działania mogą okazać się raz wadą, a raz zaletą nauczyciela. W samoocenie warto ująć także oznaczenie poziomu spełnienia ramowych warunków pracy, w tym termin jej wykonania i sposób jej wykonania.
Nie należy natomiast w samoocenie uwzględniać włożonego w pracę wysiłku, czy aspektów emocjonalnych – istotny jest efekt pracy, jej jakość i znaczenie dla szkoły. Samoocena pracy powinna być obiektywna, co można osiągnąć poprzez porównanie swojej pracy do pracy innych osób.
Prawidłowa autoewaluacja pozwala zdiagnozować bowiem zarówno mocne, jak i słabe strony nauczyciela, dzięki czemu daje możliwość skoncentrowania się na wyeliminowaniu problemów, a tym samym pozwala doskonalić się zawodowo.
Nauczyciel bibliotekarz ma w szkole określone obowiązki, tak jak nauczyciel przedmiotowy. Swoją pracę może ocenić zarówno pod kątem realizacji tych obowiązków, jak i z uwzględnieniem innych kryteriów – wyliczonych w ustawie MEiN. W przykładowej samoocenie pracy nauczyciela bibliotekarza mogą pojawić się zatem informacje o:
Tytuł dokumentu: Przykładowa samoocena pracy nauczyciela Bibliotekarza
Aktualizacja: 2023-06-07
Ilość stron: 2
Format pliku: .DOC
Pobrań: 128
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.