Pismo do rektora – wzór

17 

Pismo do rektora ma charakter formalny. Studenci sporządzają je rzadziej niż pisma do dziekana, czy prodziekana do spraw studenckich. Niekiedy prowadzenie korespondencji z rektorem jest jednak konieczne, na przykład w sytuacji, kiedy student dąży do wyznaczenia godzin rektorskich lub ubiega się o stypendium naukowe (chce złożyć odwołanie).

Warto pamiętać wtedy, że do rektora na piśmie należy zwracać się „Magnificencjo”, a nie „Panie Rektorze” – jest to błąd, który ujmuje godności osobie rektora.

Wzór pisma pochodzi z kategorii:
Opis
Opinie (0)
Informacje o dokumencie

Czym zajmuje się rektor uczelni?

Zanim student przygotuje pismo do rektora, powinien wiedzieć, czy sprawa, z którą chce zgłosić się do tej osoby – leży w jej kompetencjach. Rektor uczelni zajmuje się zarządzaniem całą uczelnią.

Opracowuje strategię uczelni, prowadzi jej politykę kadrową, decyduje o finansach i prowadzonych badaniach, powołuje pracowników na stanowiska kierownicze i podpisuje umowy z innymi instytucjami naukowymi.

Rektor pośredniczy w sprawach załatwianych na linii uczelnia – Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pismo do rektora może dotyczyć zatem między innymi zatrudnienia i przedłużenia zatrudnienia, a także:

  • wyznaczenia godzin rektorskich w związku ze świętami, juwenaliami, uroczystościami,
  • przyjęcia studenta na studia po terminie,
  • przesunięcia zajęć,
  • przywrócenia studenta na listę (w przypadku odrzucenia pierwszego wniosku przez dziekana),
  • odwołania od decyzji w sprawie stypendium naukowego. 

Jak napisać pismo do rektora?

Każde pismo do rektora – podanie, wniosek, odwołanie, skarga – powinno zawierać kilka niezbędnych elementów formalnych, takich jak dane identyfikacyjne studenta, data i miejsce sporządzenia pisma, odpowiedni tytuł oraz dane rektora, właściwy nagłówek, treść pisma i podpis studenta. Zawartość dokumentu zależna jest od sprawy, jaką student chce załatwić z rektorem.

Zawsze należy pamiętać jednak o tym, aby treść pisma do rektora była zwięzła i rzeczowa, a przy tym również precyzyjna. Należy wystrzegać się przy tym wszelkich błędów – ortograficznych, interpunkcyjnych, językowych, a także zwrotów potocznych.

W większości przypadków swoją prośbę, czy wniosek student musi uzasadnić, dołączając do pisma dokumenty potwierdzające przedstawione twierdzenia. List do rektora może zostać wydrukowany, aby pismo było bardziej czytelne i estetyczne.

Na koniec należy jednak podpisać dokument odręcznie. Warto pamiętać, że zwracając się do rektora na piśmie, student stosuje zwrot  „Magnificencjo” oraz “, „Jego/Jej Magnificencjo”.

Nie można stosować tutaj zwrotu „Panie Rektorze”, który akceptowany jest jedynie w mowie – podczas zwykłej rozmowy z rektorem, jednak nie w trakcie uroczystości (wtedy również obowiązuje formuła „Magnificencjo” lub  „Magnificencje”).

Jak złożyć pismo do rektora?

Korespondencja z rektorem ma charakter oficjalny. Aby złożyć pismo do rektora – student powinien udać się do dziekanatu lub nadać list polecony.

Zawsze warto uzyskać przy tym potwierdzenie wniesienia wniosku, czy skargi wraz z datą. Na tej podstawie student może domagać się później odpowiedzi na wniesione pismo. 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Pismo do rektora – wzór”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tytuł dokumentu: Pismo do rektora - wzór

Aktualizacja: 2023-05-18

Ilość stron: 2

Format pliku: .DOC

Pobrań: 126

Pismo do rektora - wzór
Pismo do rektora - wzór
17