17 zł
Obserwacja dziecka ma na celu zbieranie informacji na temat umiejętności, poziomu rozwoju, postępów i zachowań dziecka w różnych obszarach. Obserwacja skupia się między innymi na umiejętnościach motorycznych, procesach myślowych, komunikacji, emocjach, funkcjonowaniu społecznym dziecka.
Celem sporządzenia późniejszego sprawozdania z takich obserwacji jest natomiast zrozumienie tego, jak dziecko rozwija się na poziomie fizycznym, społecznym, czy emocjonalnym w szkole lub w przedszkolu.
Spis treści:
ToggleObserwacja dziecka nie powinna przyjmować formy egzaminu, lecz systematycznych działań. Jej celem jest zbadanie poziomu umiejętności dziecka, dokonanie oceny jego postępów, a także dostarczenie informacji przede wszystkim na temat uzdolnień ucznia oraz tych obszarów, w których wymaga on wsparcia.
Obserwacji należy dokonywać na podstawie codziennych czynności, zabaw dziecka oraz jego wytworów, czyli chociażby prac plastycznych. Arkusz obserwacji dziecka nauczyciel wypełnia zwykle kilka razy w roku, w odpowiednich odstępach czasu, pozwalających na ocenę postępów ucznia.
Obserwacji nie należy wykonywać w okresie adaptacji dziecka, ponieważ ten wiąże się z silnym stresem, który maskuje umiejętności młodego człowieka. Wskazane jest również, aby podsumowanie obserwacji dziecka przygotować minimum dwa, trzy razy w roku.
Przykład sprawozdania z obserwacji dziecka najmłodszego zawsze odnosi się do czterech obszarów rozwoju, czyli rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Ocenia się w nim umiejętności dziecka w odniesieniu do poziomu rozwoju, jaki dziecko w tym wieku powinno osiągnąć. Przykładowe spostrzeżenia z obserwacji dziecka w wieku 3-5 lat mogą dotyczyć:
Wnioski z obserwacji dziecka w wieku 6 lat mają związek z dokonaniem oceny gotowości szkolnej. Arkusz obserwacji powinien wskazywać w tym przypadku:
Dobra obserwacja dziecka powinna charakteryzować się obiektywizmem i systematycznością. Jej charakter musi być szczegółowy i całościowy. Sama obserwacja powinna być również ukierunkowana na konkretny cel, np. poznawczy lub praktyczny.
Ocena dziecka nigdy nie powinna być powierzchowna. Nie należy też ujmować w niej informacji o zachowaniu czy kompetencjach dziecka bez kontekstu sytuacyjnego.
Warto pamiętać, że obserwacja dziecka jest czymś indywidualnym, dlatego zawsze odnosi się wyłącznie do obserwowanego ucznia – nie powinna zawierać porównań lub innych odniesień do rówieśników.
Tytuł dokumentu: Obserwacja dziecka przykład - wzór
Aktualizacja: 2023-06-06
Ilość stron: 2
Format pliku: .DOC
Pobrań: 127
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.