Opinia o dziecku z głęboką niepełnosprawnością

17 

Przygotowanie opinii o dziecku z głęboką niepełnosprawnością jest zadaniem niezwykle trudnym. Co ciekawe, stanowi także częściowo opinię o samych nauczycielach takiego dziecka, ponieważ mają oni ogromny wpływ na jego rozwój.

Ponieważ każde dziecko z głęboką niepełnosprawnością jest inne, do sporządzenia opinii o jego funkcjonowaniu należy podejść w sposób indywidualny. 

Wzór pisma pochodzi z kategorii:
Opis
Opinie (0)
Informacje o dokumencie

Jakie informacje powinna zawierać opinia o dziecku z głęboką niepełnosprawnością?

Dziecko głęboko niepełnosprawne nawet w życiu dorosłym nie osiąga sprawności intelektualnej wyższej niż dziecko trzyletnie, dlatego wobec uczniów z głęboką niepełnosprawnością nie stosuje się żadnej podstawy programowej.

Opinia o funkcjonowaniu takiego ucznia odnosi się natomiast między innymi do:

  • jego umiejętności w zakresie samoobsługi,
  • opanowywania nowych umiejętności,
  • współdziałania z nauczycielem,
  • gotowości do kontaktów,
  • udziału w czynnościach porządkowych,
  • trudnych zachowań,
  • dużej i małej motoryki (rozwój/regres),
  • nastroju i emocji dziecka. 

Jak napisać opinię o dziecku z głęboką niepełnosprawnością?

Opinię o dziecku z głęboką niepełnosprawnością należy sporządzić w sposób rzetelny, podchodząc indywidualnie do potrzeb i postępów rozwojowych ucznia. Taka opinia musi skupiać się przede wszystkim na problemach dziecka, ale także na pozytywnych aspektach jego rozwoju, informując o opanowaniu nowych umiejętności.

Dokument może uwzględniać następujące stwierdzenia:

  • dziecko przyjmuje pozycję leżącą/siedzącą,
  • dziecko reaguje na osoby znane np. uśmiechem,
  • dziecko komunikuje się z innymi na przykład poprzez podniesienie ręki,
  • dziecko reaguje na własne imię,
  • dziecko sygnalizuje/nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych,
  • dziecko jest karmione łyżką/przez sondę,
  • dziecko potrafi chwytać przedmioty,
  • dziecko reaguje na dźwięki, bodźce czuciowe, 
  • dziecko porusza się/nie porusza się samodzielnie.

W opinii o uczniu z głęboką niepełnosprawnością nauczyciel odnosi się między innymi do rozwoju jego motoryki dużej i małej, do sposobu reagowania zarówno na bodźce, jak i na osoby z jej otoczenia.

Informuje także o tym, jak dziecko komunikuje się z innymi oraz jakie metody pracy są stosowane w celu usprawniania umiejętności motorycznych i wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego. Mogą to być natomiast między innymi masaże, zabawy paluszkowe czy stymulacja bazalna.  

Po co sporządza się opinię o dziecku z niepełnosprawnością w stopniu głębokim?

Opinia o uczniu głęboko niepełnosprawnym intelektualnie może zostać przygotowana na potrzeby rodziców, którzy samodzielnie również wspierają rozwój dziecka, prowadząc z nim zajęcia w domu, ale najczęściej sporządzana jest na potrzeby poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Dzieci z głęboką niepełnosprawnością są bowiem obejmowane programem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. W związku z tym opinie na temat ich rozwoju służą dokonaniu oceny skuteczności wdrożonych form pomocy, a także sformułowaniu wniosków, które zostaną wykorzystane w przyszłości podczas planowania ewentualnych zmian w planie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Opinia o dziecku z głęboką niepełnosprawnością”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tytuł dokumentu: Opinia o dziecku z głęboką niepełnosprawnością

Aktualizacja: 2023-05-03

Ilość stron: 2

Format pliku: .DOC

Pobrań: 127

Opinia o dziecku z głęboką niepełnosprawnością
Opinia o dziecku z głęboką niepełnosprawnością
17