17 zł
Uczeń z głęboką niepełnosprawnością intelektualną może zachowywać się jak dziecko kilkuletnie nawet w wieku dorosłym. Niepełnosprawność w takim stopniu ogranicza nie tylko rozwój fizyczny dziecka, ale również jego rozwój poznawczy, emocjonalny czy społeczny.
W stosunku do uczniów z głęboką niepełnosprawnością nie stosuje się żadnej podstawy programowej, dlatego opinia nauczyciela o funkcjonowaniu takiego dziecka wygląda zupełnie inaczej, niż ma to miejsce w przypadku dzieci zdrowych.
Ponieważ dziecko z głęboką niepełnosprawnością intelektualną nie realizuje podstawy programowej, opinia nauczyciela na temat jego funkcjonowania nie będzie odnosiła się do poziomu wiedzy ucznia, ale przede wszystkim do takich kwestii jak:
Należy mieć świadomość, że uczeń z głęboką niepełnosprawnością nie porusza się samodzielnie, może stale przyjmować pozycję siedzącą lub leżącą, wymaga pomocy w codziennym funkcjonowaniu i wykonywaniu podstawowych czynności, np. przy jedzeniu, często komunikuje się niewerbalnie, np. poprzez podniesienie ręki.
Nie można zatem oceniać jego rozwoju tak samo, jak ma to miejsce w przypadku dziecka w pełni zdrowego. Pozytywna opinia o uczniu z głęboką niepełnosprawnością intelektualną może wskazywać między innymi na fakt, że dziecko zaczęło częściej komunikować swoje potrzeby fizjologiczne, pozytywnie reaguje na widok nauczyciela, sprawniej trzyma w dłoni kredkę czy długopis, efektywniej pobiera pokarm podczas karmienia łyżeczką i tak dalej.
W tym przypadku dokument nie będzie opisywał relacji dziecka z rówieśnikami, czy jego stosunku do obowiązków szkolnych. Opinia powinna wskazywać przede wszystkim na fakt, czy niepełnosprawność ucznia pogłębia się, czy też udaje się osiągnąć jakieś postępy w zakresie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, bądź społecznego dziecka.
Uczniowie z głęboką niepełnosprawnością intelektualną są obejmowani pomocą poradni psychologiczno-pedagogicznych. Nauczyciele prowadzą z nimi zajęcia rewalidacyjne, mające na celu usprawnianie podstawowych umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu.
Opinia o uczniu z takimi problemami rozwojowymi służy więc przede wszystkim sprawdzeniu, czy prowadzone z nim zajęcia są skuteczne, czy należy kontynuować je w danej formie, czy zmodyfikować.
Z tego względu do tematu sporządzenia opinii o uczniu niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu głębokim trzeba podejść bardzo rzetelnie. Opinia nie może być ogólnikowa, pozbawiona konkretnych informacji i przykładów opisywanych zachowań.
Należy napisać ją w sposób indywidualny, w oparciu o własne obserwacje, ewentualnie z pomocą specjalistów, których można poprosić o konsultację w tym zakresie.
Tytuł dokumentu: Opinia o uczniu z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Aktualizacja: 2023-05-03
Ilość stron: 2
Format pliku: .DOC
Pobrań: 126
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.