17 zł
Ocena pracownicza najczęściej sporządzana jest przez przełożonego w porozumieniu z samym pracownikiem (po rozmowie, ankiecie). Jej rolą jest między innymi funkcja informacyjna, czyli wskazanie mocniejszych i słabszych stron pracownika.
Opinia informuje o tym, jak osoba zatrudniona radzi sobie w firmie, dlatego może stanowić podstawę ewentualnej zmiany stanowiska, awansu, degradacji czy opracowania planu naprawczego.
Spis treści:
TogglePoza podstawową funkcją informacyjną ocena pracownicza pełni także funkcję:
Zasadniczo ocena pracownicza stanowi narzędzie efektywnego zarządzania kadrą pracowników. Pozwala wyodrębnić mocniejsze i słabsze strony pracownika, wskazując, z czym ma największe problemy.
Dzięki temu osoba zatrudniona może doskonalić się zawodowo. Ocena pracownicza jest równie ważna dla przełożonego, co i dla samego pracownika.
Przedsiębiorca na podstawie takiej oceny może odkryć, którzy pracownicy mają największy potencjał, kto zasłużył na nagrodę w postaci premii czy awansu, a którego pracownika warto objąć programem naprawczym, czyli posłać na dodatkowy kurs czy szkolenie.
Oceny pracownicze dzieli się ze względu na to, z ilu perspektyw są one przygotowywane. Najprostsza jest ocena 90 stopni, czyli ocena sporządzana przez samego pracodawcę – bardzo stronnicza, zatem coraz mniej popularna.
Kolejna to ocena 180 stopni, czyli ocena dokonana przez przełożonego połączona z samooceną pracownika – jest stosowana najczęściej. Istnieje także ocena 270 stopni, składająca się z oceny przełożonego, pracownika i współpracowników, czy ocena 360 stopni, w której opinię wyrażają także podwładni pracownika zarządzającego kadrą.
Ocena pracownika 360+ stopni obejmuje dodatkowo ocenę klientów firmy.
Przykładowe oceny pracownicze mogą znacząco różnić się w zależności od tego, jakie stanowisko obejmuje dana osoba w firmie. Najczęściej w ramach oceny uwzględnia się jednak takie kryteria jak:
Takie kryteria są stosunkowo uniwersalne. W niektórych przypadkach ocena powinna uwzględniać także na przykład umiejętności negocjacyjne, czy kontakt z klientami lub kontrahentami.
W ocenie pracowniczej należy odnieść się zatem między innymi do umiejętności pracownika, jego wiedzy, doświadczenia, ale także stosunku do podwładnych i przełożonego, relacji ze współpracownikami, a nawet tak istotnych cech charakteru jak samodyscyplina, punktualność, czy staranność.
Tytuł dokumentu: Ocena pracownicza - przykłady
Aktualizacja: 2023-07-13
Ilość stron: 2
Format pliku: .DOC
Pobrań: 127